Artinedviksjofors.se CC BY SA

VIKSJÖFORS SKOLA

Titta först på vår PowerPointPresentation på engelska om vår skola 2014-2022!

Nästan allt på vår webbsida handlar om det som sker inne i lokalerna, kulturpedagogiken, men vår utemiljö är verkligen också värd att visa upp!

Under åren 2000-2012 minskade antalet elever. 2015 hade skolan nästan fördubblat sitt elevantal. De nya eleverna kom bl.a. från flyktingförläggningen i Alfta. Enligt prognosen fram till 2027 ökar antalet elever år för år.

Här är en film från 2016 års upplaga av Dansforum, en internationell dansfestival som hålls på vår skolgård i slutet av vårterminen varje år:

Vår rektor heter Anders Liljemark. Konferenser, elev- och föräldraråd, det pedagogiska arbetet samt elevvården leds av honom. Kjell Hasselqvist har hand om ekonomin. Både Anders och Kjell ser till att skolan utvecklas enligt läroplanens riktlinjer:

2014-2022

Anki, förskoleklassen, musik, Wictoria, år 1-2, Elisabeth 3-4, Helena, projektansvarig och år 5-6, Sofie och Linnéa, fritids, Lena, specialpedagog och Vickan, resurs överallt.

MAT & STÄD

Kristina ser till att vi får mat varje dag och Maria håller rent efter oss.

Maria
Kristina
SKOLMORMOR & SKOLMORFAR

Lotten är vår skolmormor.  Hon jobbade i Viksjöfors mellan 1973 och 2016. Nu hjälper hon till med projekten. Hon är också ansvarig (tillsammans med lärarna) för hemsidan.

Kalle Nilsson var tidigare vår skolmorfar. Han kom varje vecka på sin permobil och läste med eleverna. Ibland hade han med en liftande schackspelare/extramorfar. Såhär skrev Kalle på Facebook efter FN-dagen:

”Ännu en fin Måndag på Viksjöfors skolan hade jag vetat om vad som skulle hända idag hade jag inte ätit frukost vart bjuden på en massa gott från jordens alla möjliga hörn det var jättegott Tack Vickan och Helena Ehrstrand för inbjudan till denna fina frukost med en massa godsaker. Ni och era härliga barn förgyller mina Måndagar   ”

School Grandpa
School Grandma