På Ovanåkers kommuns hemsida under avsnittet Barn och utbildning hittar du grundläggande information om kommunens förskolor, förskoleklasser, grundskolor, fritidshem, grundsärskola, gymnasieskola, elevhälsa, samt vuxenutbildningen med SFI och högskola.
Läs om vad som styr BUNs arbete:
- De fem skolmyndigheterna - Introduktion till skolans styrning ansvar och mandat - Budget och verksamhetsplan 2024-2026 - Elevutveckling, antal 2023-2029 - De globala målens relevans för utbildningen 2024-2027 i Ovanåker
Hur klarar Ovanåkers kommun sitt utbildningsuppdrag?
Statistik kan vara ett trubbigt redskap i utvecklingsarbete. Allt kan inte mätas, man mäter det som går att mäta. Här nedan redovisas några exempel från senare tids offentlig utbildningsstatistik.
Lärarförbundets rankning 2014-2020 utgår från hur respektive kommun har satsat på skolfrågorna. Lärarförbundet rankar kommunerna utifrån tio olika kriterier, som t.ex. antal lärare, lön och resurser till undervisningen, andelen godkända elever, andelen barn i förskolan och nivån på sjukfrånvaron.

Bilden t.v. är från 2014. Året efter hade vi halkat till plats 152. Kriget i Syrien hade ökat elevantalet... 2016 klev vi upp till plats 53 och 2017 åkte vi uppåt ”som en raket” - trea! 2018 halkade vi ner till 35:e plats... trots en kommunal jättesatsning på upprustning av den slitna högstadieskolan i Edsbyn. Därefter uppåt igen! 2019 - 15:e plats och 2020 - 5:e plats!

Några år senare syns resultatet i gymnasiestatistiken. Dessa elever gick ut åk 9 2016:
Skolverket samlar varje år in och redovisar uppgifter om barn, elever, personal, kostnader och utbildningsresultat. Nu är statistiken klar för läsåret 18-19, och Ovanåkers kommun uppvisar goda resultat! Voxnadalens gymasium är uppmärksammat då 88 % av våra elever lämnade oss med gymnasieexamen. Vi var bästa gymnasieskola i Gävleborgs län. I jämförelse kan sägas att Sverigesnittet var 76,8 %. Du kan ta del av statistiken här.
Som sagt – statistik kan vara ett trubbigt redskap i utvecklingsarbete. När svenska skolan på 1980-talet låg i internationell framkant och var som mest jämlik ägnades mindre resurser (inklusive lärartid) åt utvärderingar.
I kommunens systematiska utvecklingsarbete begrundas aktuell statistik. Diskussionen sker på olika nivåer – i ledningsgrupp, inom Barn- och utbildningsnämnden och på arbetsplatser:
Se Skolverkets bildspel (hämta PDF här>>) om hur kvalitetsarbetet är strukturerat:
Här är aktuell statistik att grubbla över och diskutera kring:
BEHÖRIGHET TILL GYMNASIET 2023
-
- 90,6% av flickorna
- 87,3% av pojkarna
- Alfta – flickor 81%, pojkar 55%.
- Edsbyn – flickor 90,6%, pojkar 87,3%
Svensk bakgrund
-
- Alfta – flickor 81%, pojkar 55%
- Edsbyn – flickor 95,5&, pojkar 97%
-
- LÄRARTÄTHET PER 100 ELEVER
- Förskola 17
- Grundskola 8
- Gymnasium 11
- Komvux 3,5
- SFI 6,5
- ELEVHÄLSAN
- Skolsköterskor 3,2
- Kuratorer 2,0
- Specialpedagog 1,0 – förskolan
- Skolpsykolog 1,0
- Talpedagog 0,75
- Verksamhetschef 0,25
- Skolläkare 0,1
- ÖVRIG PERSONAL
- LÄRARTÄTHET PER 100 ELEVER
