Hoppa till innehåll

Artinedviksjofors.se

Learning by doing

  • OM OSS
    • OVANÅKERS SKOLOR
      • BUN – MÅL
      • BUN – UTVECKLING
    • VIKSJÖFORS SKOLA
      • Elevvård
    • VÅRA FUNDAMENT
      • Finansiering
      • Flyktingar
        • Yohannes
      • Forskning
      • Friends
      • Föreningar
        • Badföreningen
        • Byaspex
        • Fiskeföreningen
        • Viksjöforsbaletten
        • Viksjöfors IF
        • Viksjöfors OK
        • Vischans bygdeförening
      • Företagare
      • Föräldrar
    • VARFÖR PÅ WEBBEN?
      • IT i läroplanen
        • Källkritik
        • Webbkurs
        • Vad är Webbstjärnan?
          • Webbstjärnan 2015
      • Om bloggen
    • PRESSKLIPP
  • ALLEMANSDANSEN
    • En dag i Ekoparken, planering
  • ARTINLAN
    • ACHIEVEMENTS ARTinLAN
      • 1. ARTinLAN Key Competences and Activity Set
      • 2. ARTinLAN Global Virtual Village
      • 3. ARTinLAN Methodology
      • 4. ARTinLAN Evaluation
    • BUDGET ARTinLAN
      • LOCAL BUDGET ARTinLAN
    • N.A. DOCUMENTS ARTinLAN
  • E-ARTINED
    • ACHIEVEMENTS e-ARTinED
      • 1. Background reports
      • 2. Training
      • 3. Handbook
      • 4. Best practices
      • 5. Online course
      • 6. Community Practice
    • BUDGET e-ARTinED
      • Project Management Manual e-ARTinED
    • N.A. DOCUMENTS e-ARTinED
      • Tasks and Responsibilities e-ARTinED
        • Transnational Project Meetings e-ARTinED
      • THE CURRICULA and e-ARTinED
        • Children’s Rights
        • Allebarnsrätten
        • The Swedish Code of Conduct
        • Allemansrätten
      • REPORTS e-ARTinED
  • M²-CM
    • ACHIEVEMENTS m²-cm
      • 1. Teacher’s Guide m²-cm
      • 2. Activity Guide m²-cm
      • 3. On Line Networking m²-cm
      • Att GÖRA och FUNDERA på i m²-cm
    • BUDGET m²-cm
    • NA DOCUMENTS m²-cm
      • Management Manual m²-cm
      • Partner Organisations m²-cm
      • Projektmanual m²-cm
  • MULTILIB
    • ACHIEVEMENTS MultiLib
      • 1. MultiLib Library.
      • 2. Activity Set
      • 3. Teacher’s Guide
      • 4. Case Studies
      • 5. OER Templates
      • 6. OER Platform
    • BUDGET MultiLib
      • Management
    • N.A. DOCUMENTS MultiLib
      • THE CURRICULA and MultiLib
      • REPORTS MultiLib
        • Interim Report
  • MUSILIB
    • ACHIEVEMENTS MUSILIB
      • 1. Scaling-up in Finland
      • 2. MUSILIB Soundtracks
      • 3. Instruments Library
      • 4. Teacher Video Kit
      • 5. Multimedia Stories
      • 6. The MUSILIB Library
    • BUDGET MUSILIB
      • MANAGEMENT MUSILIB
  • RHYTHM4INCLUSION
    • ACHIEVEMENTS rhythm4inclusion
      • 1. Design Thinking Requirements
      • 2. Digital Competences Assessment Framework
      • 3. Development of Rhythm-Based Inclusion Curriculum, Piloting and Evaluation
        • The Preliminary Curriculum
        • The r4i Curriculum
        • Piloting in Viksjöfors School
      • 4. Rhythm4inclusion Online Training
        • Call for the Online Training
      • 5. Platform
    • BUDGET rhythm4inclusion
    • N.A. DOCUMENTS rhythm4inclusion
      • MANAGEMENT rhythm4inclusion
        • Dissemination rhythm4inclusion
        • Learning Teaching Training Activities rhythm4inclusion
        • Multiplier Events rhythm4inclusion
        • Quality Assurance rhythm4inclusion
        • Transnational Project Meetings rhythm4inclusion
  • SMILE!
    • ACHIEVEMENTS SMILE
      • 1. Report of Need Analysis – SMILE
      • 2 Digital Repository – SMILE
      • 3 Teacher’s Guide on using Music in Inclusive Education – SMILE
      • 4 MOOC – SMILE
      • Användbara anteckningar för SMILE 2022
  • PEDAGOGICS
    • TEACHER’S GUIDES
      • Animations
      • Architecture
      • Christmas
      • Iron Age
      • Our Rights!
      • Outdoor Day
      • Recycled Art in Nature
      • Stone Age
      • U.N. Day
      • Waste Musical
      • SPECIAL EDUCATION
    • THEMATIC STUDIES
    • CURRICULAR SUBJECTS
      • English
      • Handicraft
      • Mathematics
      • Music
      • Native Language/Swedish
      • Physical Education
      • Science
      • Social Science
      • Visual Arts
  • THE ARTS
    • DANCE
      • Dance Festival
    • LITERATURE & STORYTELLING
      • Animating the Hamster
      • Drama, Storytelling, Theatre
      • Läs en film!
      • Merry Reggae Christmas
      • Reading and Writing
      • Skogsmulle och Skräplisa
      • Vad är det för väsen i skogen?
      • Waste Musical
      • Väsen Träning
    • MUSIK
      • Music
    • NEW MEDIA ARTS
      • Film files
      • Film for fours
      • Film scripts
    • VISUAL ARTS
      • Architecture
      • Art in Nature
      • Bronze Age
      • Iron Age
      • Christmas
      • Raise
      • School’s out
    • X-TRAS
      • HERITAGE
        • Easter
        • Handicraft
      • STUDY SKILLS & CHESS
  • BLOGGEN
  • Film files
  • Finska Erasmus+NA berömmer MUSILIB!
  • Fredagsmys med FolkUngar
  • Fridays for Future
  • Lördagskul i skolbacken
  • OVANÅKERS SKOLOR
  • r4i Final Conference Day 2
  • Utvärderingsträdet

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

Popular posts

  • 3-4:an
  • 5-6:an
  • Allemansdansen
  • Bild
  • Dans
  • e-ARTinED
  • English
  • Friluftsliv
  • Förskoleklassen
  • Hela skolan
  • Hemkunskap
  • ht 2022
  • Hösten 2016
  • Hösten 2017
  • Hösten 2018
  • Hösten 2019
  • Hösten 2020
  • Hösten 2021
  • Idrott
  • Matte
  • Multi-Lib
  • Musik
  • NO
  • Nyheter
  • Rasten
  • rhythm4inclusion
  • Schack
  • Science
  • Slöjd
  • SO
  • Social science
  • Spelbaserat lärande
  • Studieresa
  • Studieteknik
  • Svenska
  • Teman
  • Viksjöfors
  • Våren 2016
  • Våren 2017
  • Våren 2018
  • Våren 2019
  • Våren 2020
  • Våren 2021
  • Våren 2022
  • Våren 2023

ALL PAGES

  • ALLEMANSDANSEN
    • En dag i Ekoparken, planering
  • ARTINLAN
    • ACHIEVEMENTS ARTinLAN
      • 1. ARTinLAN Key Competences and Activity Set
      • 2. ARTinLAN Global Virtual Village
      • 3. ARTinLAN Methodology
      • 4. ARTinLAN Evaluation
      • 5. ARTinLAN Newsletter
    • BUDGET ARTinLAN
      • LOCAL BUDGET ARTinLAN
    • N.A. DOCUMENTS ARTinLAN
  • E-ARTINED
    • ACHIEVEMENTS e-ARTinED
      • 1. Background reports
      • 2. Training
      • 3. Handbook
      • 4. Best practices
      • 5. Online course
      • 6. Community Practice
    • BUDGET e-ARTinED
    • N.A. DOCUMENTS e-ARTinED
      • Project Management Manual e-ARTinED
      • Tasks and Responsibilities e-ARTinED
      • THE CURRICULA and e-ARTinED
        • Allebarnsrätten
        • Allemansrätten
        • Children’s Rights
        • The Swedish Code of Conduct
      • Transnational Project Meetings e-ARTinED
    • REPORTS e-ARTinED
      • E-ARTinED in Social Media
      • Interim Report
      • Midterm Report e-ARTinED
      • The Erasmus+ Platform
      • Utvärderingsträdet
  • KONTAKT
    • Privacy Policy
  • MULTILIB
    • ACHIEVEMENTS MultiLib
      • 1. MultiLib Library.
      • 2. Activity Set
      • 3. Teacher’s Guide
      • 4. Case Studies
      • 5. OER Templates
      • 6. OER Platform
    • BUDGET MultiLib
    • N.A. DOCUMENTS MultiLib
      • Management
    • REPORTS MultiLib
      • MultiLib In Social Media
    • THE CURRICULA and MultiLib
  • MUSILIB
    • ACHIEVEMENTS MUSILIB
      • 1. Scaling-up in Finland
      • 2. MUSILIB Soundtracks
      • 3. Instruments Library
      • 4. Teacher Video Kit
      • 5. Multimedia Stories
      • 6. The MUSILIB Library
    • BUDGET MUSILIB
    • MANAGEMENT MUSILIB
    • N.A. DOCUMENTS MUSILIB
  • M²-CM
    • ACHIEVEMENTS m²-cm
      • 1. Teacher’s Guide m²-cm
      • 2. Activity Guide m²-cm
      • 3. On Line Networking m²-cm
      • Att GÖRA och FUNDERA på i m²-cm
    • BUDGET m²-cm
    • NA DOCUMENTS m²-cm
      • Management Manual m²-cm
      • Partner Organisations m²-cm
      • Projektmanual m²-cm
  • OM OSS
    • OVANÅKERS SKOLOR
      • BUN – MÅL
      • BUN – UTVECKLING
    • PRESSKLIPP
    • VÅRA FUNDAMENT
      • Finansiering
      • Flyktingar
        • Yohannes
      • Föräldrar
      • Föreningar
        • Byaspex
        • Fiskeföreningen
        • Konstrundan
        • Viksjöfors IF
        • Viksjöfors OK
        • Viksjöforsbaletten
        • Vischans bygdeförening
          • Badföreningen
      • Företagare
      • Forskning
      • Friends
      • Skapande skola
    • VARFÖR PÅ WEBBEN?
      • IT i läroplanen
      • Källkritik
      • Om bloggen
      • Vad är Webbstjärnan?
      • Webbkurs
      • Webbstjärnan 2015
    • VIKSJÖFORS SKOLA
      • Elevvård
  • PEDAGOGICS
    • CURRICULAR SUBJECTS
      • English
      • Handicraft
      • Mathematics
      • Music
      • Native Language/Swedish
      • Physical Education
      • Science
      • Social Science
      • Visual Arts
    • SPECIAL EDUCATION
    • TEACHER’S GUIDES
    • THEMATIC STUDIES
      • Animations
      • Architecture
      • Art in Nature
      • Christmas
      • Dance Festival
      • Folklore
      • Health Week
      • Iron Age
      • Our Rights!
      • Outdoor Day
      • Stone Age
      • U.N. Day
      • Waste Musical
  • RHYTHM4INCLUSION
    • ACHIEVEMENTS rhythm4inclusion
      • 1. Design Thinking Requirements
      • 2. Digital Competences Assessment Framework
      • 3. Development of Rhythm-Based Inclusion Curriculum, Piloting and Evaluation
        • Piloting in Viksjöfors School
        • The Preliminary Curriculum
        • The r4i Curriculum
      • 4. Rhythm4inclusion Online Training
        • Call for the Online Training
      • 5. Platform
    • BUDGET rhythm4inclusion
    • N.A. DOCUMENTS rhythm4inclusion
      • MANAGEMENT rhythm4inclusion
        • Dissemination rhythm4inclusion
        • Learning Teaching Training Activities rhythm4inclusion
        • Multiplier Events rhythm4inclusion
        • Quality Assurance rhythm4inclusion
        • Transnational Project Meetings rhythm4inclusion
  • SMILE!
    • ACHIEVEMENTS SMILE
      • 1. Report of Need Analysis – SMILE
        • Användbara anteckningar för SMILE 2022
      • 2 Digital Repository – SMILE
      • 3 Teacher’s Guide on using Music in Inclusive Education – SMILE
      • 4 MOOC – SMILE
  • THE ARTS
    • DANCE
      • Dance Festival
    • LITERATURE & STORYTELLING
      • Animerad hamster
      • Drama, Storytelling, Theatre
      • Läs en film!
      • Merry Reggae Christmas
      • Reading and Writing
      • Skogsmulle och Skräplisa
      • Vad är det för väsen i skogen?
      • Väsen Träning
    • MUSIK
    • NEW MEDIA ARTS
      • Animating the Hamster
      • Film files
      • Film for fours
      • Film scripts
      • Read a movie!
      • Waiting
    • VISUAL ARTS
      • Architecture
      • Art in Nature
      • Bronze Age
      • Iron Age
      • Recycled Art in Nature
      • Stone Age
    • X-TRAS
      • HERITAGE
        • Easter
        • Raise
        • School’s out
      • STUDY SKILLS & CHESS

Bloggstatistik

  • 34 235 besök

Senaste inläggen

  • EU Erasmus+ SMILE
  • Erasmus+ SMILE
  • Städdag runt skolan
  • Nya mattefilmer till m2-cm
  • Snart påsk!

Senaste kommentarer

  • Lotten Andersson om Slott och koja, fångenskap och frihet
  • admino om More from Coventry
  • Lisa om More from Coventry
  • vichan om Jag önskar…
  • nora om Om bloggen

Kategorier

OVANÅKERS SKOLOR

På Ovanåkers kommuns hemsida under avsnittet Barn och utbildning hittar du grundläggande information om kommunens förskolor, förskoleklasser, grundskolor, fritids­hem, grundsärskola, gymnasieskola, elevhälsa, samt vuxenutbildningen med SFI och högskola.

Läs om vad som styr BUNs arbete:

- De fem skolmyndigheterna
- Introduktion till skolans styrning ansvar och mandat
- Budget och verksamhetsplan 2024-2026
- Elevutveckling, antal 2023-2029
- De globala målens relevans för utbildningen 2024-2027 i Ovanåker

Hur klarar Ovanåkers kommun sitt utbildningsuppdrag?

Statistik kan vara ett trubbigt redskap i utvecklingsarbete. Allt kan inte mätas, man mäter det som går att mäta. Här nedan redovisas några exempel från senare tids offentlig utbildningsstatistik.

Lärarförbundets rankning 2014-2020 utgår från hur respektive kommun har satsat på skolfrågorna. Lärarförbundet rankar kommunerna utifrån tio olika kriterier, som t.ex. antal lärare, lön och resurser till undervisningen, andelen godkända elever, andelen barn i förskolan och nivån på sjukfrånvaron.

I september 2014 bjöd rektorerna på tårta när Lärarförbundet hade publicerat sin rankinglista.
Bilden t.v. är från 2014. 
Året efter hade vi halkat till plats 152. Kriget i Syrien hade ökat elevantalet...

2016 klev vi upp till plats 53 och 2017 åkte vi uppåt ”som en raket” -  trea!

2018 halkade vi ner till 35:e plats... trots en kommunal jättesatsning på upprustning av den slitna högstadieskolan i Edsbyn. 

Därefter uppåt igen! 2019 - 15:e plats och 2020 - 5:e plats!
Trea! Kommunalrådet intervjuas i riksmedia och Elisabeth Guthu av Ljusnan.

Några år senare syns resultatet i gymnasiestatistiken. Dessa elever gick ut åk 9 2016:

Skolverket samlar varje år in och redovisar uppgifter om barn, elever, personal, kostnader och utbildningsresultat. Nu är statistiken klar för läsåret 18-19, och Ovanåkers kommun uppvisar goda resultat! Voxnadalens gymasium är uppmärksammat då 88 % av våra elever lämnade oss med gymnasieexamen. Vi var bästa gymnasieskola i Gävleborgs län. I jämförelse kan sägas att Sverigesnittet var 76,8 %. Du kan ta del av statistiken här.

Som sagt – statistik kan vara ett trubbigt redskap i utvecklingsarbete. När svenska skolan på 1980-talet låg i internationell framkant och var som mest jämlik ägnades mindre resurser (inklusive lärartid) åt utvärderingar.

I kommunens systematiska utvecklingsarbete begrundas aktuell statistik. Diskussionen sker på olika nivåer – i ledningsgrupp, inom Barn- och utbildningsnämnden och på arbetsplatser:

Se Skolverkets bildspel (hämta PDF här>>) om hur kvalitetsarbetet är strukturerat:

https://artinedviksjofors.se/wp-content/uploads/2023/08/BUNUPPTAKT-Introduktion-till-systematiskt-kvalitetsarbete-4.mp4

Här är aktuell statistik att grubbla över och diskutera kring:

BEHÖRIGHET TILL GYMNASIET 2023
    • 90,6% av flickorna
    • 87,3% av pojkarna
    • Alfta – flickor 81%, pojkar 55%.
    • Edsbyn – flickor 90,6%, pojkar 87,3%

Svensk bakgrund

    • Alfta – flickor 81%, pojkar 55%
    • Edsbyn – flickor 95,5&, pojkar 97%
    1. LÄRARTÄTHET PER 100 ELEVER
      • Förskola 17
      • Grundskola 8
      • Gymnasium 11
      • Komvux 3,5
      • SFI 6,5
    2. ELEVHÄLSAN
      • Skolsköterskor 3,2
      • Kuratorer 2,0
      • Specialpedagog 1,0 – förskolan
      • Skolpsykolog 1,0
      • Talpedagog 0,75
      • Verksamhetschef 0,25
      • Skolläkare 0,1
    3. ÖVRIG PERSONAL

 

    • De fem skolmyndigheterna
    • Introduktion till skolans styrning ansvar och mandat
    • Budget och verksamhetsplan 2024-2026
    • Elevutveckling, antal 2023-2029
    • De globala målens relevans för utbildningen 2024-2027 i Ovanåker

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Privacy Policy Drivs med WordPress