Läs en film!

For English >>

Vi läser böcker och ser därefter en filmad version av berättelsen. Ibland läser vi och tittar omväxlande, i kortare avsnitt. Så gjorde vi med Jorden runt på 80 dagar. Ibland ser vi delar av flera filmversioner. Robin Hood såg vi t.ex. i tre versioner – som drama, som komedi och som tecknad film. Vi läste också flera olika texter på engelska om Robin. Något liknande skulle passa bra att göra med bioaktuella Djungelboken: Vi har förkortade utgåvor på engelska av Kiplings bok i skolan, esteterna i Bollnäs sätter upp den som musical i vår och de allra flesta har sett Disneys klassiska version.

(May 2015)

På fredag behövs: Bra sittfläsk, frukt och något att dricka. Kanske också något hembakat?

Vi ska ägna hela dagen åt en av världens mest kända berättelser. Den skrevs av Jules Verne 1872 och har översatts till många språk. Den har satts upp som teater och opera och det finns flera filmversioner. På fredag ser vi den som teveserie!

Berättelsens huvudpersoner

Fogg slår vad med sina vänner om att det går att resa jorden runt på 80 dagar. Vännerna menar att det kan hända många oförutsedda saker, men Fogg tror att han kan förutse allt…

Passepartout tar jobbet som betjänt hos Fogg i tron att han ska få ett lugnt och förutsägbart liv. Tidigare har han bl.a. arbetat som akrobat. Redan första kvällen ger de sig av på en resa jorden runt; med väldigt lite packning, men med en stor väska full med pengar…

Fix är övertygad om att Fogg är den bankrånare som samma dag rånat Bank of England på en stor summa pengar. Han får bankens uppdrag att följa efter Fogg och arrestera honom…

Aouda är en ung vacker fru till en gammal indisk prins. När prinsen dör ska hon brännas på bål tillsammans med sin döde make…

BACK TO

LITERATURE & STORYTELLING/LITTERATUR & DRAMA
NEW MEDIA ARTS/FILM & IT

MORE ABOUT

  1. The Arts in e-ARTinED
  2. Curricular Subjects and literature

English/Foreign Language/Engelska
Native Language/Swedish/Svenska
Thematic Work/Temaarbeten

The projects Erasmus+ ID KA201-01226718 and KA201-022101have been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.